Ορθοφωνία

ΟΡΘΟΦΩΝΙΑ με την Μαρία Ρουμάνη

Η ορθοφωνία απευθύνεται σε όλους όσους χρησιμοποιούν το λόγο. Ηθοποιούς, εκφωνητές, τραγουδιστές, παρουσιαστές, εκπαιδευτικούς κ.α. Είναι ιδιαίτερα δυσάρεστο όταν πολλοί πιστεύουν πως τα ελαττώματα της φωνής τους είναι χαρακτηριστικά του εαυτού τους και αθεράπευτα. Άλλο τόσο δε ευχάριστο, όταν έκπληκτος διαπιστώνει κανείς την εξέλιξη και πολλές φορές την ‘μεταμόρφωση’ της φωνής με την κατάλληλη παιδεία-θεραπεία.
Ορθοφωνία: η ορθή και ευκρινής άρθρωση και εκφορά του λόγου




Ορθοφωνία

Η φωνή και ο τρόπος που εκφέρουμε το λόγο είναι το διαβατήριό μας στην καλή επικοινωνία, στη δημιουργία θετικών εντυπώσεων και, κατ’ επέκταση, στη διεύρυνση της δυνατότητας καθιέρωσής μας σε προσωπικό επίπεδο, αλλά κυρίως σε επαγγελματικό. Γι′ αυτό είναι σημαντικό να εξασκήσουμε τα φωνητικά μας όργανα.
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί μερικές φορές δεν καταλαβαίνουμε τι μας λένε; Τι μας διηγούνται; Γιατί νιώθουμε ότι έχουμε πρόβλημα ακοής ενώ δεν έχουμε; Γιατί οι ιστορίες κάποιων ανθρώπων μάς κάνουν να “κρεμόμαστε απ’ τα χείλη τους”, παρότι δε μας ενδιέφερε ποτέ το θέμα για το οποίο μιλούν, την ίδια στιγμή που άλλες ιστορίες, οι οποίες βάσει των ενδιαφερόντων μας θα έπρεπε να μας ενθουσιάζουν, μας κάνουν να πλήττουμε θανάσιμα ή να θέλουμε να κοιμηθούμε; Σας έχει τύχει ποτέ να θεωρήσετε την προφορά κάποιου συνανθρώπου σας διασκεδαστική; Έχετε σκεφτεί ποτέ πόσες νότες παράγουν κάποιοι όταν μιλούν και πόσες άλλοι; Ή για ποιο λόγο όταν κάποιοι μιλούν μας πείθουν, ενώ άλλοι όχι;
Το μυστικό του επιτυχημένου λόγου σίγουρα είναι η ορθοφωνία και ό,τι αυτή εμπεριέχει:
--τη σωστή αναπνοή και τοποθέτηση φωνής,
--την καλή άρθρωση,
--την καλή επικοινωνία όταν χρησιμοποιείται ο προφορικός λόγος,
--την καλή απαγγελία και υποκριτική.


Τι περιλαμβάνουν τα μαθήματα ορθοφωνίας - αγωγής του λόγου:
  • Αποδόμηση του φωνητικού μας οργάνου στα εξ’ ων συντίθεται
  • Αναπνευστικό σύστημα, πρώτη και δεύτερη φάση αναπνοής, αναπνευστικοί μύες, αεροδυναμική και μυοελαστική λειτουργία.
  • Λάρυγγας, μυϊκές, χόνδρινες και οστέινες δομές, η φυσιολογία των φωνητικών χορδών, λειτουργία και όρια
  • Φυσικά αντηχεία, κύρια και δευτερεύοντα, σημεία αντήχησης, αντανακλαστικές ηχητικές δονήσεις, ρινική – φαρυγγική – στοματική κοιλότητα.
  • Φθογγοπλαστικά όργανα, κινητές και σταθερές δομές, λειτουργία και χρήση στη φώνηση.
  • Πρακτικές ασκήσεις χαλάρωσης, ενεργοποίησης, ενδυνάμωσης, ευλυγισίας και ταχείας εναλλαγής των παραπάνω, μεμονωμένα και συνδυαστικά.
  • Άρθρωση, η ελληνική γλώσσα ανά τεμάχιο
  • Φωνήεντα (φωνήεις-φωνήεν = πλήρης-πλήρες ήχου), η αρχή της μη ρευστότητας των φωνηέντων στον ελληνικό προφορικό λόγο, χαλάρωση και κατάλληλη διαμόρφωση φθογγοπλαστικών δομών, σημείο κρούσης, «τοποθέτηση», πρόσθια, μεσαία, οπίσθια φωνήεντα.
  • Δίφθογγοι, γνήσιοι και καταχρηστικοί, διψήφια φωνήεντα.
  • Σύμφωνα, στενώσεις και φράγματα, διαρκή και στιγμιαία, άηχα και ηχηρά, διαμόρφωση φθογγοπλαστικών οργάνων, χειλικά, ένρινα, οδοντικά κ.λ.π.
  • Διψήφια σύμφωνα, συνδυασμοί συμφώνων.
  • Συλλαβισμός, συνδυασμός μεμονωμένων φθόγγων, βασικοί κανόνες, διαφορές συμπεριφοράς στην αρχή στη μέση και στο τέλος της λέξης.
  • Πρακτικές ασκήσεις ενδυνάμωσης, ταχείας εναλλαγής των φθογγοπλαστικών οργάνων και διόρθωσης ενδεχόμενων προβλημάτων άρθρωσης.
  • Προφορά, από το μέρος στο όλον
  • Λέξεις απλές – σύνθετες – παράγωγες, δάνεια, αντιδάνεια, προφορά κατά περίπτωση.
  • Η αρχή της ροής του προφορικού λόγου, μεταβολές φωνημάτων στη συνάρθρωση φθόγγων.
  • Τονισμός λέξης, τονισμός φράσης, εμφατικός τονισμός.
  • Ρυθμός και σημεία στίξης στον προφορικό λόγο.
  • Πρακτικές ασκήσεις ρυθμού και τονισμού με δοσμένα κείμενα.
  • Χρωματισμοί
  • Φωνητικές περιοχές, ηχητική ποιότητα προφορικού λόγου και χρήση κατά περίπτωση.
  • Δυναμικές, εναλλαγές έντασης, χροιάς και ταχύτητας.
  • Θεατρικός, επίσημος, ανεπίσημος λόγος, μονόλογος, διάλογος, εκφώνηση, διάλεξη, απαγγελία, κ.λ.π. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και χρήση του προφορικού λόγου.
  • Ασκήσεις γρήγορης και αβίαστης προσαρμογής χρώματος και δυναμικών, εξάσκηση σε διαφορετικά είδη προφορικού λόγου.
  • Ορθοφωνικά προβλήματα
  • Φωνητικά-ορθοφωνικά προβλήματα (ρωτακισμός, σιγματισμός, ταχυλαλία, ρινολαλία, δυσαρθρία κ.λ.π)
  • Συνήθεις ορθοφωνικές παραβάσεις (απορρινικοποίηση, παραφθορά κ.λ.π)
  • Ανατομικοί παράγοντες ορθοφωνικών προβλημάτων (ορθοδοντικά, προβλήματα φυσιολογίας ρινικής και στοματικής κοιλότητας κ.λ.π.).
  • Ψυχογενείς παράγοντες ορθοφωνικών προβλημάτων.
  • Τοπικά ιδιώματα (ντοπιολαλιές)¨

ΜΑΡΙΑ ΡΟΥΜΑΝΗ

Γεννήθηκε στην Αθήνα, μεγάλωσε στις Σπέτσες. Από μικρή ηλικία ασχολείται με την μουσική και ιδιαιτέρως με τη φωνητική, και χορωδιακή μουσική.
Σπούδασε μονωδία στο Ωδείο Αθηνών (τάξη Χαράς Σαβίνο), πήρε το δίπλωμα της στο Δημοτικό Ωδείο Κορυδαλλού (τάξη Ειρήνης Τσιρακίδου) και είναι αριστούχος της τάξης Μελοδραματικής του σκηνοθέτη Παναγή Παγουλάτου.
Έχει συμμετάσχει σε αρκετές συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ιταλία, Βουλγαρία, Λίβανος) ως συνοδός χορωδιών, χορωδός αλλά και ως σολίστ μονωδός. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια πιάνου με καθηγητή τον Σταύρο Λάντσια και ερμηνεία όπερας με τους: Andrea Reibenspies, Cheryl Studer, Αναστάσιο Στρίκο, Αντώνη Παπακωνσταντίνου, Χαρά Σαβίνο και Ειρήνη Τσιρακίδου.
Έχει συμπράξει με την Καμεράτα Ορχήστρα ''ΒΙΟS'', ενώ, μεταξύ άλλων, έχει συνεργαστεί με τους Αλκίνοο Ιωαννίδη, Γιάννη Πάριο, Νίκο Ξυδάκη και Γιάννη Μαρκόπουλο.
Από το 2008 διευθύνει την χορωδία του πολιτιστικού συλλόγου γυναικών Πόρου και εργάζεται στο Εθνικό Ωδείο Παράρτημα Θήρας και στο Ωδείο Τέχνης Γ.Β.Φακανάς ως καθηγήτρια Μονωδίας. Εργάζεται στο New York Acting Studio, στο τμήμα φωνητικής και ορθοφωνίας. Γνωρίζει Αγγλικά, Γερμανικά, Ρώσικα και Αραβικά.


Ολιγομελή Τμήματα
(πρωινά & απογευματινά τμήματα)
Group και Ιδιαίτερα
Ειδικές τιμές σε περίπτωση επιλογής 2 μαθημάτων και άνω
Αν γραφτουνε 2 άτομα μαζί, το 2ο θα έχει 20% έκπτωση
Ειδικές τιμες για ανέργους





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου